Classica et Christiana, 20/2, 2025
SUMAR / INDICE / CONTENTS
SIGLE ŞI ABREVIERI – SIGLE E ABBREVIAZIONI / 9
***
Actele colocviului internațional Receptarea Romei și a Imperiului Roman în cultura română contemporană (Iași, 14-16 noiembrie 2024)
- Programul colocviului [The colloquium program] / 11
- Florica BOHÎLȚEA-MIHUȚ, Vestigii romane pe mărcile poștale românești din perioada regimului comunist [Roman antiquities on Romanian postage stamps during the Communist regime] / 17
- Roxana-Gabriela CURCĂ, Epigraphic Latin in Romanian studies in post-war period / 43
- Dan DANA, Un alt latinism interbelic: urmaşii francofoni ai Romei [Another interwar Latinism: French-speaking descendants of Rome] / 53
- Gabriela E. DIMA, Roma antică în percepția lui Liviu Rebreanu [Ancient Rome as seen by Liviu Rebreanu] / 85
- Theodor GEORGESCU, Imaginea Romei în cultura română prin ochii autorilor de limbă greacă veche [The image of Rome in Romanian culture through the eyes of ancient Greek writers] / 97
- Marian I. HARIUC, „Și în România se lucrează în vederea sărbătoririi lui Ovidiu”. Bimilenarul nașterii lui Publius Ovidius Naso (1957-1958) [In Romania, Work is also being done in Preparation for the “Celebration of Ovid”: The Bimillenary of the Birth of Publius Ovidius Naso (1957-1958)] / 111
- Emanuela ILIE, “Amo, amas, amat…” (1943) de V. Beneș: o distopie totalitară curajoasă, cu un roman și mulți (alți) barbari) [“Amo, amas, amat…” (1943) by V. Beneș: a courageous totalitarian dystopia, with a Roman and lots of (other) barbarians] / 131
- Gheorghe IUTIȘ, Istoria Romei în manualele școlare din perioada 1920-1948 [The history of Rome in school textbooks from the period 1920-1948] / 149
- Sorin NEMETI, Școala de arheologie de la Cluj și studiul religiei romane din Dacia [The archaeology School from Cluj and the study of Roman religion in Dacia] / 159
- Ionuț NISTOR, Italian language and civilization at the University of Iaşi in the first half of the 20th century / 171
- Adriana PANAINTE, Provincia Moesia Inferior în istoriografia românească de la Vasile Pârvan la tratatul de Istoria Românilor (2001) [The province of Moesia Inferior in Romanian historiography from Vasile Pârvan to the History of the Romanians (2001)] / 181
- Bogdan POPA, Despre trecutul unui cuvânt. „Daciada”, de la titlu de epopee la competiție sportivă [On the past of a word. “Daciada”, from epos title to sports competition] / 207
- Nelu ZUGRAVU, Claudia TĂRNĂUCEANU, Ediții din autorii latini în perioada comunistă – exigențe profesionale, concesii ideologice [The editions of Latin authors during the Communist period – professional requirements, ideological concessions] / 217
***
STUDII – STUDI
- Immacolata AULISA, Antichi itinerari di pellegrinaggio al Santuario di San Michele sul Gargano [Ancient pilgrimage routes to the Sanctuary of Saint Michael on the Gargano] /257
- Francesco BOTTI, L’immagine dei Visigoti nella Cronaca di Idazio [The description of the Visigoths in the Chronicle of Hydatius] / 291
- Antonella BRUZZONE, Un capitolo di storia degli studi del Novecento sulla poesia bucolica greca e latina [A chapter of the history of twentieth-century studies on Greek and Latin bucolic poetry] / 309
- Maria Carolina CAMPONE, Mare undique et undique caelum: il topos del viaggio in mare nell’epistola 49 di Paolino di Nola [Mare undique et undique caelum: the topos of the sea voyage in Paulinus of Nola’s Epistle 49] / 325
- Dalila D’ALFONSO, Ut iugum continet sirpiculos: a proposito di ‘sirpi’ e transumanza in Varro rust. 2,2,9 [Ut iugum continet sirpiculos: on ‘sirpi’ and transhumance in Varro rust. 2.2.9] / 347
- Beatrice GIROTTI, Pratiche di discredito dalla storiografia pagana del IV secolo d.C.: muliebritas vs. virilitas nelle rappresentazioni di potere [Practices of discredit in 4th century AD pagan historiography: mu-liebritas vs. virilitas in representations of power] / 365
- Alessandro LAGIOIA, “O misera domus Herculea”: un contributo inedito alla fortuna umanistica del mito di Ercole [“O misera domus Herculea”: an unpublished contribution to the humanistic reception of the myth of Hercules] / 385
- Carmela LAUDANI, Del buon uso della lira: Ermes (Hom. 4) e Teutra (Sil. 11, 288-482) [The good use of the lyre: Hermes (Hom. 4) and Teuthras (Sil. 11, 288-482)] / 421
- Patrizia MASCOLI, Aldelmo di Malmesbury epistolografo [Aldhelm of Malmesbury, epistolographer] / 431
- Manuela MONGARDI, Nuove forme di rappresentazione delle Augustae nel III secolo d.C.: il caso dei miliari [New forms of representation of the Augustae in the third century AD: the case of milestones] / 443
- Roberto MONTEFINESE, Between sword and cross: the christianization of Roman military culture from persecution to symbolic transformation / 467
- Fabrizio PETORELLA, Quia non, sicut videt homo, videt deus. Cecità e guarigione nella Vita di Severino di Eugippio [Quia non, sicut videt homo, videt deus. Blindness and healing in Eugippius’ Life of Severinus] / 489
- Vladimir P. PETROVIĆ, A new votive Roman inscription from Rogatica dedicated to Liber Pater (East Dalmatia) / 509
- Daniela SCARDIA, Audacter facio: il confronto tra santi nell’Hom. 6 in Is. 1-2 di Origene [Audacter facio: The comparison between saints in Origen’s Homily 6 on Isaiah 1-2] / 517
- Enrico SIMONETTI, Lacrimae sua verba sequuntur: Pathos elegiaco e reticenza emotiva nell’Eroide di Ipermestra [Lacrimae sua verba sequuntur: Elegiac pathos and emotional reticence in the Herois of Hypermnestra] / 551
***
CRONICA – CRONACA / 567
PUBLICAŢII – PUBBLICAZIONI / 571